tisdag 19 februari 2013

Tisdagstips: tofu

Tofu är typ som en ost fast gjord på sojabönor, eller tillverkningsprocessen liknar västerländsk ostystning. Den kommer ursprungligen från Kina men har spridits över världen med buddisterna och deras vegetariska kosthållning. Eftersom den tillverkas av soja så har tofu ett högt proteinvärde, ett bra argument mot den som menar att man inte får i sig tillräckligt med protein som vegetarian.
Det finns två olika sorter: sidentofu och bomullstofu, varav jag tror att den senare är vanligast i Sverige. Fast jag tror att jag har ätit sidentofu också, hos min svåger som kommer från Kina, rekommenderas starkt!

En del påstår att tofu är så tråkigt för att den inte smakar någonting, jag säger att tofu är skitbra för att man kan smaksätta den med vad som helst! Så här skriver Kung Markatta på deras hemsida: "Du kan väl i princip använda tofu till det mesta. Mosa den och ha som fyllning i piroger eller pajer, tärna och ha i grytor och soppor, skiva och lägga på t.ex. pizza." Perfekt ju! Jag brukar tärna tofu och ha till wok, då brukar jag bara steka den i olja eftersom såsen är så smakrik. Recept kommer till veckan! Annars kan man marinera den i soja, chili, lite socker och ingefära till exempel. Kung Markatta har en bunt recept på deras hemsida, hur gott låter inte det här då?

Anledningen till att jag hejar så mycket på Kung Markatta är att hela deras sortiment är ekologiskt, vilket är viktigt när man väljer sojaprodukter. Mer om det en annan gång, smaklig tofu!

3 kommentarer:

  1. Måste börja äta tofu oftare alltså :) Nom nom

    SvaraRadera
  2. åh, ser fram emot recept. har alltid varit sugen på att provaprovaprova tofu som fasen!

    / http://mandadamanda.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer!
      Och det är verkligen grymt, tofun har gjort succé i min mage i alla fall! Om du inte kan vänta så kan du kolla på Kung Markattas sidor, de hade flera recept men jag kan ju inte stå för att dem är goda...
      Ha det gott!

      Radera