måndag 18 februari 2013

Miljövänlig mat för barnfamiljen (och studenten).

Barnfamiljer och studenter har nog en sak gemensamt. Brist på pengar. I alla fall de flesta. Här kommer ett supersmarrigt recept som jag tror går hem hos både stora och små. Och studenter. För det är nämligen rätt så billigt.

Miljövänliga tortillagratängen. 

- En halv zucchini (andra halvan skivar du tjusigt och lägger på pizzan när det är dags nästa gång)
- Lite olja
- Bönor (jag tog en burk kidneybönor)
- 300 gram quornfärs 
- 200 g majskorn
- Cirka 8 tortillabröd
- Riven ost
- Gräddfil till servering
- Krossade tomater (1 paket räcker)

Stek zucchini, bönor, quorn och andra rester om du har det i lite olja (jag hade rester från när vi gjorde dumplings i fredags så det blev lite purjolök och svamp också). När det blivit varmt kan du hälla på en skvätt vatten och tacokryddan och röra om så att den fördelar sig fint. 

Smörj en ugnssäker form och häll på tacoröran du just stekt. Häll sedan på lite krossade tomater och majs och täck med tortillabröd. Så fortsätter du såhär i samma anda som när du gör lasange. När du har kommit till toppen av formen strör du den rivna osten och gratinerar i ugnen i några minuter (typ 10 minuter). Servera med en sallad och gräddfil.

Mums filibabba!

Ps. Blev cirka 6 portioner och kalasgott!


2 kommentarer:

  1. Alltså det här blev verkligen succé! Vi gjorde egen tacokrydda också, omnom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men gött! Jag ska göra lite tacokryddor och lägga i glasburkar som jag sparat och använda som gå-bort-present! Bra eller hur??

      Radera