måndag 28 januari 2013

Balsammetoden


Schampo är en relativt ny uppfinning och jag har många gånger tänkt på hur konstigt det är att man ska peppra sitt hår (och sin kropp med för den delen) med kemikalier för att vara ren. Finns det ett bättre sätt? Känns inte schampo-industrin lite som en skapad marknad, jag menar, det har ju knappast varit oumbärligt för mänskligheten att tvätta sig med schampo för att överleva. Och hur mycket påverkar vi egentligen vårt klimat i vårt dagliga liv? 

Väldigt många är "beroende" av schampo idag. Håret blir fett och samarbetar inte utan det och jag ska förklara varför. De flesta schampon innehåller sulfater, ett uttorkande ämne som gör att håret förlorar sin fukt. Sulfater kan vara anledningen till att många får kliande hårbotten och mjäll. När håret torkar ut som det gör när man använder sånt schampo för talgkörtlarna i hårbotten bryt och producerar massa, massa fett för att återtillföra fukten, det vill säga håret blir "smutsigt". Använder man sig av balsammetoden kommer istället nivån av fett att balanseras och man behöver tvätta håret mer sällan (ekonomisk och bra för håret).

Hur gör man då? Jo, fett löser fett och fettalkoholerna i balsamet löser det vanliga fettet i hårbotten utan att torka ut (fett va?). Men först måste man tvätta ur alla silikoner och ämnen som inte hör hemma i håret. Det gör man med ett godkänt sista schampo (exempelvis Garants Såklart schampo som dessutom är klimatsmart). Man kan använda andra schampoon men de får inte innehålla några silikoner eller mineraloljor. Så tvätta håret med sista-schampot och sen är det bara att lägga i ett godkänt balsam, låta verka ett par minuter och sen skölja ur. I början kan håret kännas väldigt strävt och tråkigt men det blir bättre. Mycket bättre. När man tvättar sig sedan är det bara att massera in balsamet i hårbotten, rörelserna löser upp damm och smuts och balsamet frigör fettet i håret. Om man som jag har väldigt tunt och fint hår kan det vara skönt med en inpackning så det kör jag med någon gång i veckan. I början tvättar man så ofta som det behövs för att sedan trappa ner på tvättningen. 

Ytterligare ett plus är att du kan ge vidare ditt sista schampo till någon du tycker om när du har genomfört din sista tvätt. Själv ska jag ge det till min (inte helt övertygade) mamma. 

Summan av kardemumman är att du är miljövänligare om du: 
- inte köper så många hårstylingprodukter (plast och kemikalier är ju som bekant inte förenligt med miljömålen) 
- du är snäll mot din plånbok och betyder pengarna inte mycket för dig kan du ju alltid slänga överskottet på mer ekologisk mat eller skänka en slant till Natuskyddsföreningen 
- du kan hjälpa någon annan att bli mindre beroende av kemikalier när du ger vidare ditt sista schampo 

Här kan du läsa mer: 

Lycka till!






3 kommentarer:

  1. Åh helt fantastiskt ju! Min mamma är inte heller särskilt övertygad...
    Idag är jag för övrigt jättemjuk för jag har skrubbat mig (och den sista blåa avatarfärgen sedan helgens bravader) med hemmapeeling: 1 msk olivolja och 1 msk strösocker. Som en bäbis!

    SvaraRadera
  2. Olivolja är guds gåva till mänskligheten vill jag tro <3 och mysigt med en mjukisellen! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det tror jag med!
      Synd bara att jag sitter här själv utan någon som kan känna på mjuket (bitter).

      Radera